Kirjoitus

Instagram yritysviestinnässä – kuinka saada seuraajia?

Ota yhteyttä
Instagram yritysviestinnässä – kuinka saada seuraajia? Seuraa Instagramissa sinulle tärkeitä käyttäjiä: kilpailijoita, kumppaneita, alan vaikuttajia, tapahtumia ja potentiaalisia asiakkaita.

Instagramin käyttö niin kuluttaja- kuin yritysviestinnässäkin lisääntyy jatkuvasti. Instagram on helppo ja nopea viestinnän väline, mutta taipuu muuhunkin: tiedottamiseen, brändin luomiseen, verkostoitumiseen tai esimerkiksi myynnin tueksi. Instagram-tili vailla seuraajia ei ole yritykselle eduksi, oli sisältö miten hyvää tahansa. Uskottava määrä seuraajia on mielellään kerrytettävä pian.

Siksi suunnitelma seuraajien saamisesta kannattaakin luoda hyvissä ajoin ennen uudessa mediassa aktivoitumista. Tässä joitakin vinkkejä siihen, miten Instagram-seuraajia hankitaan (ja miten heidät menetetään).

1. Opi osaajilta

Seuraa, mitä seuratuimmat instagrammaajat tekevät, ja opi kilpailijoilta. Millaisista kuvista ja sisällöstä ihmiset pitävät? Mitkä hashtagit toimivat ja miten seuraajat saa kommentoimaan? Millaisia ovat Instagramin parhaiten toimineet kampanjat?

2. #hashtagitkuntoon

Oikeilla hashtageilla profiloidut oikeaan joukkoon ja tulet löydetyksi, etkä katoa kuvamassoihin. On tärkeää käyttää juuri kullakin hetkellä ajankohtaisia, mutta sisältöön sopivia hashtageja. Tässä apuna toimivat erilaiset hashtag-listaukset, joita löydät hakukoneilla.

Yritykselle kannattaa luoda myös oma hashtag. Sen tulisi olla sama, jota käytetään myös muualla. Omaan hashtagiin voi linkata tapahtumissa ja seminaareissa ja kannustaa niin tapahtumaan osallistujia kuin työntekijöitäkin julkaisemaan sillä.

3. Ajoita oikein

On tärkeää, että julkaiset päivityksiä, kun kohderyhmä on paikalla. Ota huomioon ne aikavyöhykkeet, joilla haluat näkyä. Toisin kuin esimerkiksi Facebookissa, ihmiset käyvät Instagramissa ollessaan vapaalla: aamuisin, matkalla töihin tai sunnuntaisin.

4. Verkostoidu

Seuraa sinulle tärkeitä käyttäjiä: kilpailijoita, kumppaneita, alan vaikuttajia, tapahtumia ja potentiaalisia asiakkaita. Selaa välillä myös tärkeitä hashtageja. Tykkää ja kommentoi. Jaa myös satunnaisesti muiden sisältöä.

5. Kilpailuista tarjouksiin

Kilpailut toimivat Instagramissa hyvin, ja niiden rakentaminen on helppoa. Ne tuovat usein helposti lisänäkyvyyttä ja seuraajia. Muista tärkeät hashtagit, jotta kilpailusi löytyy, esimerkiksi #contest. Monet yritykset myös tarjoavat tarjouksia ainoastaan Instagram-seuraajille.

6. Ohjaa muista kanavista

Kun aktivoidut uudessa kanavassa, muista kertoa siitä asiakkaille. Ohjaus sosiaalisen median kanaviin kannattaa tehdä niin verkkosivuilta, uutiskirjepohjista kuin flyereista ja kivijalkamyymälöistäkin. Kerro etenkin kilpailuista. Instagram-sisältö kuvineen on helppo tapa tuoda vaihtelua esimerkiksi Facebook-sisältöön – voit jakaa Instagram-päivitykset automaattisesti myös Twitteriin tai vaikkapa Foursquareen.

7. Näy tapahtumassa

Instagram on hyvä tapa nousta esiin messuilla tai tapahtuman vierailijana. Selvitä tapahtuman alussa, millä hashtageilla kävijät postaavat, ja muista merkitä päivitykseen myös tapahtuman sijainti. Ole aktiivinen. Esimerkiksi messutarjous voi saada paljon näkyvyyttä hyvin ajoitetulla ja oikein tägätyllä Instagram-päivityksellä.

8. Opi kuuntelemalla

Käytä sosiaalisen median seurantaa hyväksesi löytääksesi sinulle olennaisia aiheita, vaikuttajia ja hashtageja. Herätä sitten oikean yleisön ja mielipidevaikuttajien huomio seuraamalla heitä, kommentoimalla heidän kuviaan ja osallistumalla keskusteluihin aktiivisesti myös omilla kuvillasi.

Ja miten Instagram-seuraajia menetetään...

  1. Laatu ei korvaa määrää: #liianmontahastagia on #liianmontahastagia
  2. Oikotiet eivät toimi Instagramissa(kaan): #tags4likes #follow4follow
  3. Pidä mitä lupaat: jos kuva on tuotteesta, älä väitä sen olevan #awesomecatpicture

Mikäli kaipaat apua mielipidevaikuttajien ja keskeisten some-keskusteluiden löytämiseksi, ota meihin yhteyttä ja kysy lisää sosiaalisen median seurannan mahdollisuuksista. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää