Kirjoitus

CMADFIn jälkilöylyt

Ota yhteyttä
CMADFIn jälkilöylyt Päivä sisälsi runsaasti tietoa, josta eivät hyödy pelkästään yhteisömanagerit, vaan kaikki yhteisöllisyydestä sekä yhteisöjen toiminnasta kiinnostuneet. Päivä sisälsi runsaasti tietoa, josta eivät hyödy pelkästään yhteisömanagerit, vaan kaikki yhteisöllisyydestä sekä yhteisöjen toiminnasta kiinnostuneet.

Maanantaina 26.1.2015 pidettiin vuosittainen CMADFI-tapahtuma Lahdessa Fellmanniassa. CMADFIn (Community Manager Appreciation Day Finland) tarkoitus on tuoda esille yhteisömanagerien ammattiryhmä ja nostaa heidän arvostustaan. Mukana tämän vuoden tapahtuman järjestämisessä oli yli 20 organisaatiota sekä yli 150 ihmistä. Mahtavaa yhteisöllisyyttä, joka todellakin osoitti toimivuutensa!

CMADFIn tapahtumapaikkaa, Fellmanniaa, mainostetaan tiedon ja oppimisen kohtaamispaikaksi ja sitä se todellakin oli. Päivä sisälsi runsaasti tietoa, josta eivät hyödy pelkästään yhteisömanagerit, vaan kaikki yhteisöllisyydestä sekä yhteisöjen toiminnasta kiinnostuneet. Päivän aikana saimme hyviä vinkkejä muun muassa yhteisöllisyyden luomiseen sosiaalisessa mediassa, sosiaalisten intranettien luomiseen ja miten Suomen lainsäädäntö vaikuttaa sosiaalisen median käyttöön niin yritysten kuin yhteisöjenkin toiminnassa. Jos haluat tarkemmin tutustua päivän ohjelmaan ja pidettyihin esityksiin, kannattaa käydä täältä katsomassa: http://cmad.fi/ohjelma.

Myös sosiaalisen median kuuntelu ja seuraaminen tulivat vahvasti esille päivän aikana. Sosiaalisen median seuraaminen ja kuuntelu on meille SoMeMonitorissa tärkeä asia. Sloganimmehan on “Kaikki lähtee kuuntelusta”. SoMeMonitor osallistui aktiivisesti mukaan #cmadfi -keskusteluun Twitterissä ja seurasimme miten tapahtuma oli esillä sosiaalisessa mediassa. Tässä hieman statistiikkaa tapahtuman aiheuttamasta pöhinästä sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median kanavista Twitter nousi suosituimmaksi. Päivän aikana twiittejä kertyi mahtavat 2 680! Muita käytettyjä sosiaalisen median kanavia olivat Facebook, Instagram sekä YouTube. SoMeMonitorin statistiikan perusteella eniten twiittejä lähetti Pauliina Mäkelä. Alla graafi ahkerimmista twiittaajista.

Keräsimme myös tietoa yleisimmistä sanoista, jotka liittyivät #cmadfiin. Sanapilven avulla saa kuvan onnistuneesta tapahtumasta. Tämän allekirjoitan täysin! Alla vielä sanapilvi, josta jokainen voi tehdä omia johtopäätöksiään.

Suurkiitos vielä tapahtuman järjestäjille ja osallistujille. Tapahtuma on mahtava esimerkki yhteisöllisyyden syntymisestä ja oli mahtava saada olla mukana tapahtumassa. Allekirjoittanut ainakin oppi paljon ja aika meni kuin siivillä. Kiitos vielä kaikille mukavista keskusteluista!

Jos haluatte tietää tarkemmin sosiaalisen median kuuntelusta ja seuraamisesta, ottakaa reippaasti yhteyttä! Olisimme äärimmäisen kiinnostuneita myös kuulemaan teidän näkökantojanne siihen miten sosiaalista mediaa tulisi kuunnella, ja minkälaista tietoa sieltä halutaan saada irti. SoMeMonitoria kehitetään asiakaslähtöisesti, joten kaikki ajatukset ja ideat ovat tervetulleita!

Hyvät yhteisömanagerit, kuten eilen jo @somemonitorin twiitissä totesin, teitä ei voi kuin arvostaa!

Lauri Sainio
SoMeMonitor
@somemonitor, @lsainio

Kiinnostuitko mediaseurannan palveluistamme?

Ota meihin yhteyttä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

3 vinkkiä yritysten some-viestintään

Mitä ohjeita ja vinkkejä sinä antaisit kollegallesi some-viestintää varten? Kysyimme asiaa viestinnän ammattilaisilta sosiaalisen median kyselyssä, jonka tuloksista bloggailimme viime kuussa. Kokosimme vastaukset yhteen ja koostimme niistä kolme vinkkiä, jotka jokaisen aloittelevan ja hieman kokeneemmankin somettajan olisi hyvä pitää mielessä.

Lue lisää

Miten kirjoittaa lehdistötiedote, kun ei ole mitään kirjoitettavaa

Tiedottaminen on tärkeää, pitkäjänteistä viestintätyötä, joka on oikein tehtynä yksi parhaista tavoista saada näkyvyyttä ja viestintäbudjetille vastinetta. Mutta mitä ihmettä sitä kirjoittaisi, kun tuntuu, ettei ole yhtään mitään kirjoitettavaa?

Lue lisää

Kysely: Some-viestintä haastaa yritysten maineenhallinnan

Kuinka yritykset hallitsevat mainettaan sosiaalisessa mediassa? Onko yritysten työntekijöitä ohjeistettu somen käyttöön? Entä arvioiko yleisö työntekijöitä somessa yksityishenkilöinä vai yritysten edustajina? PR Cloud ja Mediaviikko.fi toteuttivat kesällä 2015 some-kyselyn, jossa selvitettiin, miten viestinnän parissa työskentelevät suhtautuvat somen käyttöön ja kuinka yritykset hallitsevat ja toteuttavat some-viestintäänsä. Kyselyyn vastasi yhteensä 87 viestinnän ammattilaista.

Lue lisää

Kuusi askelta viestinnän mittaamiseen käytännössä

Kaikella, mitä yrityksessä tehdään, tulee olla mitattavat tavoitteet. Viestintä ja markkinointi ovat saaneet pitkään työskennellä ilman määriteltyjä tavoitteita, mutta digitalisoitumisen myötä tämä on hitaasti katoamassa. Viestinnän mittaamisen suunnittelusta on tullut tärkeä osa viestinnän kokonaisvaltaista suunnittelua, ja panosten ja lopputuloksen suhdetta kuvaava ROI on tullut tutuksi kaikenlaisissa organisaatioissa.

 Miten viestintää sitten käytännössä mitataan?

Lue lisää

Video ja sisältömarkkinointi, osa 2: Neljä tapaa käyttää videota

Viime kuussa tarkastelimme, miksi videoita kannattaa hyödyntää markkinoinnissa ja viestinnässä, ja annoimme vinkkejä alkuun pääsemiseen. Nyt pureudumme syvemmin osa-alueisiin, joihin video taipuu.

Lue lisää