Kirjoitus

5 vinkkiä toimittajilta yrityksille

Ota yhteyttä
5 vinkkiä toimittajilta yrityksille Säännöllinen tiedottaminen kannattaa. Vaikka jokainen tiedotteesi ei päätyisikään heti julkisuuteen, ne kasvattavat organisaatiosi näkyvyyttä ja tunnettuutta toimittajien keskuudessa. Säännöllinen tiedottaminen kannattaa. Vaikka jokainen tiedotteesi ei päätyisikään heti julkisuuteen, ne kasvattavat organisaatiosi näkyvyyttä ja tunnettuutta toimittajien keskuudessa.

1. Otsikko on tiedotteen tärkein osa

Otsikko ratkaisee sen, lukeeko toimittaja tiedotteesi. Vältä ylisanoja, liian monimutkaista lauserakennetta ja varmista, että otsikko vastaa tiedotteen sisältöä.

“Helpoimmin asiansa saa julki, jos tiedotteessa on alussa noin viiden lauseen mittainen tiivistys. Kovin pitkät jutut tuppaavat jäämään vähälle huomiolle.”

2. Kohdenna tiedottaminen yrityksellesi keskeisiin medioihin

Kohdenna tiedottaminen ja viestintä oman toimialasi tai alueesi toimittajille.

“Älä lähetä kaikkia kaikille. Lähetä personoitu tiedote yhdelle alaasi seuraavalle toimittajalle, ja läpimeno on paljon varmempaa. Ja toimittajakin kiinnostuu helpommin kohdennetusta viestistä kuin massaviesteistä.”

3. Vältä mainosmaisia tekstejä tiedotteessa

Pysy asiassa ja pidä teksti lyhyenä ja selkeänä.

“Selkeä, ymmärrettävä ja asiallinen teksti, ei liian pitkä, eikä mainostamista. Tarjottavan uutisen suhteuttaminen silti johonkin: vaikkapa ensimmäinen paikkakunnalla, Suomen tai maailman suurin. Sellaiset teksiti koukuttavat yleensä lukemaan tiedotteen.”

4. Julkaise tiedote monipuolisesti eri kanavien kautta

Hyödynnä tiedoteportaalia, jaa tiedote nettisivuilla ja lähetä toimittajille sähköpostilla. Yli 80 % toimittajista pitää omaan sähköpostiin tullutta tiedotetta parhaana tapana saada tiedote.

“Lähetä tiedote sähköpostilla. Tiedotteesta pitää tietenkin löytyä myös lisätietoja antavan asiantuntijan tai asiantuntijoiden yhteystiedot sekä organisaation verkko-osoitteet.”

Välitä tietoa eteenpäin sosiaalisen median kanavissa. Facebook on suomalaisten toimittajien keskuudessa edelleen suosituin some-kanava, mutta Twitter kasvattaa suosiotaan jatkuvasti. LinkedInin käyttö on muita kanavia vähäisempää.

5. Viestinnässä ja tiedottamisessa aktiivisuus ratkaisee

Säännöllinen tiedottaminen kannattaa. Vaikka jokainen tiedotteesi ei päätyisikään heti julkisuuteen, ne kasvattavat organisaatiosi näkyvyyttä ja tunnettuutta toimittajien keskuudessa.

“Vaikkei tiedotetta voi käyttää hyväksi esimerkiksi samana päivänä tai samalla viikollakaan, ne tarjoavat hyvää taustamateriaalia vielä pitkänkin ajan kuluttua.”

Lisävinkki: Muista yhteystiedot! Kiinnostuneet toimittajat haluavat useimmiten tiedotteestasi lisätietoja.
“Olisi hyvä, että tiedotteessa mainuttu henkilö todellakin vastaisi tiedusteluihin. On useammankin kerran tullut vastaan, ettei tiedotteessa mainittua henkilöä tavoiteta."

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Kuinka rakentaa hyvä lehdistötiedote?

Hyvän lehdistötiedotteen tunnistaa usein siitä, että se on lähes sellaisenaan julkaisuvalmis. Hyvä tiedote on kirjoitettu ytimekkäästi ja ymmärrettävästi, sen aihe on ajankohtainen ja kiinnostava ja sen ydinsanoma on tuotu selkeästi esille. Onnistuneessa tiedotteessa on myös selkeä ja johdonmukainen rakenne, joka noudattaa tiettyä hyväksihavaittua kaavaa.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää