Kirjoitus

5 vinkkiä toimittajilta yrityksille

Ota yhteyttä
5 vinkkiä toimittajilta yrityksille Säännöllinen tiedottaminen kannattaa. Vaikka jokainen tiedotteesi ei päätyisikään heti julkisuuteen, ne kasvattavat organisaatiosi näkyvyyttä ja tunnettuutta toimittajien keskuudessa.

1. Otsikko on tiedotteen tärkein osa

Otsikko ratkaisee sen, lukeeko toimittaja tiedotteesi. Vältä ylisanoja, liian monimutkaista lauserakennetta ja varmista, että otsikko vastaa tiedotteen sisältöä.

“Helpoimmin asiansa saa julki, jos tiedotteessa on alussa noin viiden lauseen mittainen tiivistys. Kovin pitkät jutut tuppaavat jäämään vähälle huomiolle.”

2. Kohdenna tiedottaminen yrityksellesi keskeisiin medioihin

Kohdenna tiedottaminen ja viestintä oman toimialasi tai alueesi toimittajille.

“Älä lähetä kaikkia kaikille. Lähetä personoitu tiedote yhdelle alaasi seuraavalle toimittajalle, ja läpimeno on paljon varmempaa. Ja toimittajakin kiinnostuu helpommin kohdennetusta viestistä kuin massaviesteistä.”

3. Vältä mainosmaisia tekstejä tiedotteessa

Pysy asiassa ja pidä teksti lyhyenä ja selkeänä.

“Selkeä, ymmärrettävä ja asiallinen teksti, ei liian pitkä, eikä mainostamista. Tarjottavan uutisen suhteuttaminen silti johonkin: vaikkapa ensimmäinen paikkakunnalla, Suomen tai maailman suurin. Sellaiset teksiti koukuttavat yleensä lukemaan tiedotteen.”

4. Julkaise tiedote monipuolisesti eri kanavien kautta

Hyödynnä tiedoteportaalia, jaa tiedote nettisivuilla ja lähetä toimittajille sähköpostilla. Yli 80 % toimittajista pitää omaan sähköpostiin tullutta tiedotetta parhaana tapana saada tiedote.

“Lähetä tiedote sähköpostilla. Tiedotteesta pitää tietenkin löytyä myös lisätietoja antavan asiantuntijan tai asiantuntijoiden yhteystiedot sekä organisaation verkko-osoitteet.”

Välitä tietoa eteenpäin sosiaalisen median kanavissa. Facebook on suomalaisten toimittajien keskuudessa edelleen suosituin some-kanava, mutta Twitter kasvattaa suosiotaan jatkuvasti. LinkedInin käyttö on muita kanavia vähäisempää.

5. Viestinnässä ja tiedottamisessa aktiivisuus ratkaisee

Säännöllinen tiedottaminen kannattaa. Vaikka jokainen tiedotteesi ei päätyisikään heti julkisuuteen, ne kasvattavat organisaatiosi näkyvyyttä ja tunnettuutta toimittajien keskuudessa.

“Vaikkei tiedotetta voi käyttää hyväksi esimerkiksi samana päivänä tai samalla viikollakaan, ne tarjoavat hyvää taustamateriaalia vielä pitkänkin ajan kuluttua.”

Lisävinkki: Muista yhteystiedot! Kiinnostuneet toimittajat haluavat useimmiten tiedotteestasi lisätietoja.
“Olisi hyvä, että tiedotteessa mainuttu henkilö todellakin vastaisi tiedusteluihin. On useammankin kerran tullut vastaan, ettei tiedotteessa mainittua henkilöä tavoiteta."

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää