Kirjoitus

3 vinkkiä yritysten some-viestintään

Ota yhteyttä
3 vinkkiä yritysten some-viestintään Kannusta työkavereitasi osallistumaan some-kanavien päivittämiseen ja ota heidät mukaan sisältöjen ideoimiseen.

Mitä ohjeita ja vinkkejä sinä antaisit kollegallesi some-viestintää varten? Kysyimme asiaa viestinnän ammattilaisilta sosiaalisen median kyselyssä, jonka tuloksista bloggailimme viime kuussa. Kokosimme vastaukset yhteen ja koostimme niistä kolme vinkkiä, jotka jokaisen aloittelevan ja hieman kokeneemmankin somettajan olisi hyvä pitää mielessä.

1. Osallistu rohkeasti

“Aktiivisuus, rohkeus ja aitous ovat valtteja”.

Millaista sisältöä yritysten sosiaalisen median kanaviin pitäisi tuottaa? Uskallanko ottaa muiden kommentteihin kantaa yrityksen edustajana? Mitä jos joku loukkaantuu tai ymmärtää viestini väärin? Näitä kysymyksiä pohtii varmasti lähes jokainen some-vastaava tai some-tiimin jäsen.

Epävarmuus on luonnollista, mutta somessa ei kannata turhaan pelätä epäonnistumista. On parempi kokeilla ja oppia virheistään, kuin olla tekemättä mitään.

Aina kannattaa kuitenkin varautua siihen, että ruusujen lisäksi eteen voi tulla myös risuja. Kun miettii etukäteen, miten negatiivisiin kommentteihin tarvittaessa vastaa, ei mahdollisia virheitä tarvitse murehtia turhaan.

Osallistu rohkeasti -vinkki koskee myös yritysten johtoa. Some jätetään liian usein pelkästään viestinnän ja markkinoinnin vastuulle, vaikka johdon esimerkki motivoisi myös muita työntekijöitä some-aktiivisuuteen. Työntekijälähettilyyskin saa aivan uuden ulottuvuuden, kun johto ottaa rohkeasti kantaa asioihin ja tuo mielipiteitään esille.

2. Suunnittele

“Kaikkia kanavia ei tarvitse ottaa käyttöön. Kannattaa katsoa ne, joista organisaatiolle on oikeasti hyötyä.”

Suunnitelmallisuus helpottaa some-viestijän työtä. Se auttaa pitämään langat käsissä ja toimimaan tehokkaasti vaikeidenkin tilanteiden aikana.

Suunnitelmien tekemisessä kaikki lähtee liikkeelle tavoitteiden määrittämisestä. Ilman tavoitteita some-viestinnällä ei ole tarkoitusta eikä tulevaisuutta: sitä tehdään, vaikka kukaan ei tiedä miksi.

On myös hyvä miettiä etukäteen, mitkä some-kanavat ovat oikeasti höydyllisiä oman organisaation toiminnan kannalta ja mihin työntekijöiden työaika realistisesti riittää. Kanavia, joita kukaan ei ehdi päivittää tai jotka eivät tue viestinnän päätavoitteita, on turha roikuttaa mukana.

Moni saa apua sosiaalisen median hallintaan sisältökalenterista, johon sisällöt mietitään, suunnitellaan ja aikataulutetaan etukäteen. Puoliksi suunniteltu tarkoittaa usein puoliksi tehtyä. Kun some-postauksille on päätetty jokin tietty linja ja päämäärä, ei käytännön toteuttaminenkaan tunnu niin työläältä.

3. Ohjeista ja kannusta

“Selkeä ja helppotajuinen ohjeistus on oltava jokaisella esim. printattuna ja teipattuna työpisteelle”.

Taas pitäisi tuottaa sisältöä some-kanaviin, mutta kun ei ehdi. Kuulostaako tutulta? Mitäpä jos ohjeistaisit työkavereitasi some-kanavien päivittämiseen tai ottaisit heidät mukaan sisältöjen ideoimiseen. Käytännönläheisten ohjeiden, koulutuksen sekä pienen kannustuksen avulla kollegasi saattaisivat innostua postausten tekemisestä tai jopa työntekijälähettilyydestä.

Innokkaimman twiittaajan tai Instagram-kuvien ottajan voi palkita vaikka lahjakortilla. Tämä kannustaa konkreettisesti osallistumaan ja olemaan aktiivinen.

Monessa organisaatiossa somen käyttöä kontrolloidaan turhankin tiiviisti, jolloin työntekijöiden kiinnostus somea kohtaan kuihtuu jo ennen kuin se on alkanutkaan. Siksi onkin hyvä muistaa olla rohkea ja kannustaa työyhteisöä avoimeen viestimiseen ja yhdessä tekemiseen. Kirjalliset ohjeet auttavat pääsemään some-viestinnässä alkuun, mutta kannustamisessa ja tsemppaamisessa tärkeää on myös luottamus. 

Kaipaatko työkaluja tehokkaampaan some-viestintään?

Tutustu sosiaalisen median seurantapalveluumme ja ole meihin yhteydessä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää